lördag 2 augusti 2014

Tillbaka till medeltiden


Ni som känner mig vet att jag gillar allt som har med medeltiden att göra; kläder, gränder och murar. Och jag bara undrar vem skulle kunna motstå en riddare på en vacker häst??  Är man på Gotland så kan man ju inte missa tornerspelen! Showen hölls i Visby i en park bredvid stadsmuren och nära till havet. En gammaldagsmarknad fanns också på området. Det var inte världens lättaste att hitta området och ingen som man frågade vägen tycktes heller veta... antar att de flesta var turister ;O) Lite kul fick jag allt när jag frågade två damer på cykel om de visste var tornerspelen skulle ges då de efter en stunds dividerande upplyste mig: Du pratar ju gotländska så du borde veta vägen!?! Dessa härliga människor!













När riddarna hade duellerat färdigt och kampen var slut fanns det en segrande riddare kvar som fick sin utsedda dam ;O) Vi köpte var sin kebab från ett marknadsstånd och gick till strandpromenaden på andra sidan stadsmuren. Där njöt vi av den fina solnedgången och varma kvällen innan vi åkte till stugbyn för en natts sömn... Tror minsann att jag drömde om medeltida prinsar, prinsessor och sagolika miljöer (fniss) ♥





Nu har jag redan jobbat en hel vecka... Så skönt med helg och vädret är lika underbart fint fortfarande. Idag har jag tvättat en stor matta med hjälp av högtryckstvätten och hjälpt mannen med ett mindre byggprojekt. Mina stunder med datorn ger sig inte riktigt... njuter av sol och sommar så länge den varar! Lite ofattbart är det nog att kalendern visar augusti, eller hur?

3 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Fina bilder från den tiden ,ja nog är det svårt att fatta att det är augusti och att det blir mörkt på nätterna ,kram Nette

Lyckoslanten sa...

Härliga Gotland och vilka underbara inlägg därifrån! Ni må ha fått ut maximalt av er resa där!
Sommaren är för vacker för att sitta vid datorn, men några stunder har jag stulit mig till i sommar.
Ha en skön vecka! ♥

Black Iris sa...

Det där skulle jag också vilja vara med på.. Såg något på TV om spelen.
Fantastiska solnedgångsbilder också..

Kram Maidi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...