tisdag 21 maj 2013

Nordens Provence

... kallas Öland, visste ni det? Och ön är precis så betagande vacker och unik till sin natur... Alla stenrösen som bryter av och kantar varje äng och åker är en fantastisk syn! Både jag och min man tyckte också att naturen påminnde oss väldigt mycket om Kroatien som vi älskar så mycket ;O) Till och med havet skiftade i olika turkosa nyanser!

 Vi besökte flertalet gamla fornborgar och kapell på vår resa. Det finns inte så mycket kvar av dem förutom några väggar och en massa stenar på hög. Vid Gråborg betade en skock med får som stack iväg över muren när de fick syn på oss. Kvar lämnade ett litet lamm som låg och sov mitt på den stora ängen. Lammet vaknade och alla fåren var borta... Stackarn, det sökte de andra så länge vi var där och till slut bar det av mot totalt fel håll.. Bähäää...





Vi besökte Möckelmossen som är ett vidsträckt område på Stora Alvaret. Väldigt vackert och rikt på blommor och fågelliv. Så mycket blommade inte ännu när vi var där men det lär finna en massa olika orkideer. På Öland finns det annars hela 28 olika orkideesorter (!)

På mossen gjorde jag mitt första möte med en orm rakt framför mina fötter. Jag tror det var en snok för den var helt svart och rätt stor. Lite läskigt var det sen att gå bland det höga gräset med bara vandrarskor på fötterna och bara ben! 

Ikväll har leksstugan flyttat till en annan familj och den var minsann inte lätt att lyfta på bilkärra... Det behövdes sju karlar och en kvinnlig arbetsledare (hihi) för att klara av uppgiften! Nu ser det tomt ut på platsen där den stod men månne inte det så småningom byggs något mera intressant där om frun i huset får bestämma?

Tjingeling på er!

4 kommentarer:

Sirpa sa...

Hej! Ser verkligen fint ut! Vilka härliga bilder du har och jag gillar den svarta fåren:)
Önskar dig en skön onsdag!
Kram Sirpa♥

Linnéa sa...

Hej,
en massa stenar, ön borde heta Stenö.
Ser skönt ut.

Nette Cecilia sa...

härliga bilder från din resa ,blommorna köpte jag i växthuset här i byn dom finns i olika färger doftar nejlika ,kram Nette

Black Iris sa...

Egentligen skulle man inte behöva åka utomlands för vi har så mycket vackert här i vårt egna land..
Det är väl solen som kan få visa sig lite oftare förstås :)

Kram Maidi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...