fredag 22 juli 2011

Fredagsmums



Jag tänkte att ni skulle gilla lite mums på fredagkväll, eller hur? I veckan som gick har vi haft gäster från vårt grannland i väster och då bjöd jag på en smarrig tryffeltårta med jordgubbar. Jag hämtade en 5 kg låda med jordgubbar och flera liter blev infrysta till vintern... Så klart åt vi en hel del också! De är ju bara så goda och söta!


Det är ett bra tag sedan jag sist har delat med mig av ett recept så här kommer ett nu på denna som närmast påminner om kladdkaka med tryffelsmet ovanpå... Himmelskt god om ni tycker om choklad!

Tryffeltårta

150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl mjöl

Tryffel:

1,5 dl grädde
2 msk smör
200 g choklad

Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna. Behöver inte vispas. Grädda i ugn 175 grader ca 20 min. Koka upp grädden till tryffeln och blanda i smöret och chokladen. Spritsa på kakan då den har svalnat.


Rosorna har blommat fint ute i trädgården. Den rosa är en Mustialaros vars doft är helt otroligt underbar. Den röda är en klätterros, Flammentanz som ger stora, vackra klasar av blommor. Tyvärr har de två senaste vintrarna tagit hårt på blomningen då jag har hamnat att klippa ned den till marknivå...



Här är nästan 30 grader varmt ute nu och det har hörts åskmuller i snart två timmar på håll men det tycks komma över oss också ikväll. Solen gick nyss i moln och regn är att vänta...

Trevlig helg!

Kram Gugi

5 kommentarer:

Sanna - My Blueberry House sa...

Hejsan Gugi,

Mmm! Den ser himmelsk god ut! och jag som diggar choklad av stooora mått tar tacksamt emot ett nytt oemotståndligt recept! Nu fick jag sug efter jordgubbar också. Vi åt så mycket ett tag så vi tröttnade faktiskt lite på dom...

Vackra rosor du har i din trädgård. Hoppas de repar sig. Idag pendlar vädret från regn o klibb till en riktig solfin frisk kväll. Så nu ska jag ut och njuta en stund - med ett glas rött ;)

Ha en fin kväll!
Kram Sanna

alegni sa...

jisses, vilken kaka! den där ska jag absolut testa så fort jag får tillfälle!
kram

C. Tvillingmamma sa...

mmm...mumsigt!

Livet på Vestergård sa...

Mmm... det ser underbart gott ut!

Lyckoslanten sa...

Det där ser gott ut! Tack för receptet! Ja åskan tycks ha härjat här när vi var borta. Servern har fått sig en omgång på mannens kontor så det blir en hel del jobb att fixa allt i ordning igen. Ha det gott! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...