fredag 14 maj 2010

Sommarväder i sikte

Idag har det varit riktigt varmt här och ljumma sommarvindar (+25 grader i skuggan) Vilken härlig fart på värmen! På morgonen vaknade jag till åskbuller och ikväll har en åskfront dragit förbi. Men litet regn gör inte skada utan tvärtom... Nu grönskar träd och buskar också! Jippii!!

En skomakarläst i form av en pjäxa och en stor gammal brödkavel har jag fyndat på loppis. När min man kom hem och såg brödkaveln sa han: Va stor! Tur att du inte stod på trappan och mötte mig med den i din hand! *fniss* Nu ska den hängas på väggen i ett vackert band...

Jag har varit flitig och bakat en kaka till helgen idag. Det blev en kardemummakaka, som är väldigt saftig och god, speciellt om man älskar kardemumma som jag gör.

Jag delar med mig av receptet ifall någon vill göra den:

Saftig kardemummakaka

150 g smör
2 dl gräddfil
4dl vetemjöl
1,5 dl socker
2tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 msk malen kardemumma

Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna. Rör om, behöver inte vispas.
Häll i smord form och strö över pärlsocker. Grädda i ca 30 min i 175 grader.

Mums!

Vårt älskade "mjukisdjur" Fiona har ett stort hjärta både på och innanför sin päls! Det framträder ännu starkare nu sedan pälsen har blivit längre. Nu kommer nya åskmoln över här så det är klokast att avsluta bloggningen för denna gång... Bäst att dra ur strömmen, man vet ju aldrig!

Ha ett skönt veckoslut alla som kikar in!


3 kommentarer:

Eva Agnes sa...

Hej Gugi!
Den kakan ska jag absolut baka. Precis som du älskar jag kardemumma.
Varje morgon jag vakanr tidigt gör jag lite te och sedan äter jag två kardemummaskorpor till det. Mmmmmm!
Fina fynd från loppisen. Särskilt bautabrödkaveln. hi hi
Kramar och skön helg
Eva Agnes

Livet på Vestergård sa...

Här har jag dragit ur och satt i stöpslar flera gånger i kväll, men nu tror jag att åskvädret dragit förbi.
Brödkaveln var verkligen fin!
Receptet ska jag lägga på minnet och prova någongång. Vilken fin hjärtevän ni har :)
Ha en skön kväll!

Karin Lindström sa...

Hej Gugi!

Först vill jag tacka för dina rara hälsningar hos mig! Jag har varit så dålig på att hälsa på hos mina bloggvänner ett tag. Det har varit på tok för mycket att göra runt mig och familjen. Det är så konstigt, först så är det hur stilla som helst med allt hela vintern, våren och så maj ska plötsligt allt hända. Men det är ju roligt också!

Vilka fina fynd, och så roligt med kaveln. Tänk att "hytta" med den, fnissar. Din kaka måste jag absolut baka, jag älskar också kardemumma. Jag köper ofta ett kardemumma te som jag älskar. Just nu är det slut så jag längtar riktigt efter det;)

Här åskade det natten till igår, men det är varmt och kvavt så vi går bara och väntar på det. Det är verkligen skönt med lite värme och vad det växer ute äntligen. Det är riktigt så man hör hur det knakar *ler*.

Ha en fortsatt skön helg!

MÅnga kramar

Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...