söndag 30 maj 2010

Rabarberglass


Vad passar bättre än att göra söndagsefterrätt av rabarber då den har vuxit så det har knakat den senaste veckan?

Jag kollade igenom recepten och föll för glassen. Oftast blir det att man gör en paj eller kräm av rabarbern men det är kul att pröva nåt nytt ibland också...

Receptet kommer här:

Rabarberglass

1 liter rabarber i bitar
4 dl socker
0,5 dl vatten

Koka rabarbern med socker och vatten tills den har kokat sönder. Låt kallna.

4 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl grädde
3 dl grekisk yogurt

Dela äggulorna från vitorna och vispa dem skilt i varsin bunke. Vispa grädden skilt. Rör ihop försiktigt . Häll till sist i rabarbern och rör om. Glassmeten kan hällas i t ex en plastlåda och in med den i frysen åtmistone 3-4 timmar. Av den här satsen blev det ca 2 liter glass.

Riktigt gott och dessutom mycket hälsosammare än köpt glass ;O) Det är också viktigt att ta tillvara råvaror som man får från egen odling! Har ni nåt bra recept på hur man kan använda rabarber?

Må så gott!


5 kommentarer:

Eva Agnes sa...

Hej Gugu!
Vilket underbart recept på hemmagjord rabarberglass. Så fort jag får ork ska jag pröva det.
Inte minst för dina vackra bilder som illustrerar.
Kram Eva Agnes

Käranån sa...

Det här receptet måste jag pröva, som du säger, det blir oftast rabarberpaj, kul med nåt nytt. Vackra bilder gör ju att man bara MÅSTE göra egen glass:)

Lycka är ~ Onnea on sa...

hej! Hittade in här på min bloggrunda. Vackra bilder du har i bloggen och så fint.
Här kommer jag gärna på besök igen. Hoppas det är okej att jag lägger länk hit bland mina favoriter.
Vad gott det verkar med rabarberglass, nåt jag borde prova på.
~Marita~

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken glass, det blir riktigt lyxig efterrätt. Du ska få mitt bästa marmelad/sylt-recept, passar lika bra på rostad bröd som till pannkakor.
500g rabarber, skär i små bitar
250g syltsocker
2 msk citronsaft eller en vaniljstång
Obs, koka med hela stången och skrapa ur sen.
Koka upp långsamt, låt koka 3 minuter.
Ha en fin dag
Kramar
AnnaMaria

alegni sa...

himmel, vad gott det ser ut!
tror bestämt jag ska testa det där senare i sommar. härligt förresten att lagligen kunna säga att det är sommar nu, den 1:a juni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...