måndag 21 februari 2011

En officer och en gentleman


Hej vänner! En av mina favoritfilmer från ungdomens dagar är "En officer och en gentleman" med Richard Gere och Debra Winger i huvudrollen. Ett romantiskt drama som fängslade biosalongen till sista minut...

Kan väl hända att mitt undermedvetna gjorde mig ett spratt häromdagen då jag valde dessa två små tavelramar med herrmotiv på loppis... Ett gammalt foto på en gentleman och ett på en officer... 

Bakpå fotografierna finns det text och hälsningar till anhöriga i hemlandet. Korten är tagna i Amerika och hemskickade till släkt och vänner. Undrar just hur det blev med dessa herrars livsöden "over there"? Jag undrar vad som gör att vissa saker fångar ens uppmärksamhet? Tekniskt sett tyckte jag jättemycket om fotografierna. Skärpan och kvaliteten på bilderna är helt otrolig om man utgår ifrån att de är till åren komna. Undrar i mitt stilla sinne kommer dagens fotografier att klara sig lika länge?

Det är ingen hemlighet heller att jag är svag för ramar, helst ovala ska det vara ;O) Jag har fler ramar än det finns utrymme på väggarna eller skåpen vid det här laget... Ooops, nästa gång måste jag blunda när jag ser en på loppis (fniss)

Ha en fin vecka!

9 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Behöver jag säga att jag gillar ovala ramar också fina herrar du har hittat ,kram Nette

Liljas Corner sa...

Gamla foton är så härliga då man ser att det var något mycket mer speciellt än vad det är idag att bli fotograferad. Det ska bli spännande att se hur mycket foton som finns kvar, både i pappers- och digitalt format, då man blir 100 år...
Mmm, vilka härliga muffinsar du hade i förra inlägget, och hyacinthjärtat blev ju så vackert!

Kram/Nina

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Gugi,

Har vi filmtema idag? Hihi. Jovars jag kommer mycket väl ihåg när jag såg den filmen för första gången. Tretton år var jag och satt på en filmvisning i en ungdomslokal. Minns att jag och kompisen tyckte det var sååå pinsamt när de visade sexscenerna (som vi tyckte var väldigt vågat och naket) hahaha!

Stiliga herrar och väldigt fina ramar. Jag undrar också vad som hände med människorna. Vad var de för ena egentligen? Vad hade de för liv? Framförallt undrar jag varför man lämnar in sina släktingar till loppisar och auktioner. Kanske finns det ingen kvar som kan ta hand om dom.. så synd.

Ha det bra!
Kram Sanna

Bittan sa...

Nä du det tror inte jag som svar på din fråga.
Det här med att gamla foton inte är syrafria verkar inte påverka kvaliteten. Jag har några gamla släktalbum fr början av 1900 talet. Varje foto är minst dubbelt så tjockt som dagens och de är fortfarande så fina.
idag när man dessutom har de flesta foton bara sparade digitalt vill det till framkalla/skriva ut regelbundet. jag var duktig på det när jag scrappade mer men nu är det sämre med det.

Kram Bittan

Ord & Känsla sa...

Fin header du gjort;)
Gamla foton är jag svag för genom att jag släktforskar då och då. Ramarna är jätte fina vet att det finns många i släkten. Ska nog börja kolla runt lite.

Har varit på loppis både i söndags och idag och fyndat lite. Visar vid tillfälle senare.

Kram Helena

Skogslyckan sa...

Visst väcker dessa gamla fotografier undringar, och man blir nyfiken på deras öden. Jag har haft några inlägg om gamla foton och varför de ofta såg så arga och stela ut på dem. En del kort blir man nästan rädd för...
Ha en fin dag!
Kram Pia

Louise sa...

O ja den filmen var min favorit också!! Du har jättefin header nu också!!

Lyckoslanten sa...

Gillade och gillar också den filmen och ovala OCH den fina gåvan jag fick i postlådan idag! Tack snällaste du och adressen hade du! ;o) Det blev perfekt för mig eftersom jag hade skylten innan! Jag gillar hjärtersmycken och speciellt detta Italieninspirerade! ♥

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej!

Så fint med allt det gamla!
Vilken mysig blogg du har!

Ha en fin vecka!

Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...