söndag 22 augusti 2010

Dukat för middag


Jag bjöd våra långväga gäster på middag idag. Inget vidare väder, regn mest hela tiden så det blev att duka inomhus och inte ute på altanen.

Jag valde äldre tallrikar från Arabia. Jag fyndade nyligen några tallrikar till av samma serie på loppis.

Besticken fyndades faktiskt på Juthbackamarknaden i fredags. Ett halvdussin gafflar och knivar kostade endast 5 euro.

Servetterna med sina skira blåa rosor matchade tallrikarna i färgen.

Vi åt mangokyckling med ris och sallad till. Efterrätten bestod av nöt- och chokladglass.


Jag dekorerade matbordet med lingonris i vas. Det börjar faktiskt kännas som om vi går mot höst nu med stora steg. Ikväll flög återigen en skock med tranor över vårt hus.


Jag önskar er en riktigt fin kommande vecka!


8 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Så fina bestick du fyndade för nästan inga pengar alls ! Det lät som en riktigt god middag du bjöd på.
Jag hade också mitt lingonris i vas på bordet när vi hade kalas i dag.
Kram Kicki

Lyckoslanten sa...

Det var ju otroligt fina bestick och nästan gratis! Porslinet är också vackert!
Jaha, de far i väg allt fler nu, tranorna. Jag blir så lycklig när de kommer om vårarna.
Fin bjudning hade du i varje fall!
Hoppas du får en bra början på veckan! ♥

alegni sa...

jättevackert porslin och vilket kap med besticken! jag visste ju att du skulle lyckas där borta på loppisen :)
ja usch, nu börjar det nog bli lite höstlikt där ute. jag får ge mig trots att jag försöker töja ut sommaren så mycket som möjligt... ;)

Käranån sa...

Så vackert du har dukat!! Vilka fina bestick du har fyndat och att dekorera med lingonris passar ju perfekt nu när vi börjar gå mot höst. Det kom flera hundra tranor ut till yttre skärgården på lördag, dom samlas där ute till natten, ibland kan vi se över tusen komma under eftermiddagen och ända tills det blir mörkt och man bara hör deras skrik i natten.Det är alltid lika fascinerande varje höst med tranor, tycker jag.

Creative Momone sa...

Vackert porslin du har hittat, och besticken sen! Hur kan nån sälja dem så billigt, du hade verkligen tur! Lingonen börjar sakta mogna, vore det inte för de förbaskade älgflugorna så skulle det vara ett nöje att plocka dem. Tur att man har en karl som inte är så känslig av sig, i älgjakten får man lov att acceptera att de kryper omkring som dom vill.
Ha en skön vecka
Marianne

C. Tvillingmamma sa...

Vackert - VACKERT!!!

Nette Cecilia sa...

Vacker dukning tycker en blå vän,Nette

Anonym sa...

ja jisses så fina bestick,,det är väl chippendale i silver?? isåfall gjorde du ett KAAAAP;O)) o fina tallrikar oxå..du har så härlig blogg, jag gillar den!!! KIkka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...